Akademia pana Kleksa | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczenieopracowaniebohaterowietest   

Plan wydarzeń „Akademii pana Kleksa”

1. Niezdarność Adama Niezgódki powodem wysłania go do Akademii.
2. Opis Akademii pana Kleksa.
3. Wizyta Adasia w bajce o dziewczynce z zapałkami.
4. Pomoc Adasia i Andrzeja w zakończeniu bajki o śpiącej królewnie i siedmiu braciach.
5. Piegi pana Kleksa.
6. Mateusz jedynym dziedzicem potężnego królestwa.
7. Wypadek na polowaniu.
8. Napaść wilków na królestwo.
9. Bezpowrotna zamiana Mateusz w szpaka.
10. Niezwykłe działanie pompki powiększającej.

11. Nietypowy wygląd nauczyciela Akademii.
12. Zadanie baloników z koszyczkami.
13. Magiczna naprawa tramwaju.
14. Odnalezienie pompki w stawie za pomocą prawego oka.
15. Wysłanie oka na ... więcej

* * *


Czas i miejsce akcji „Akademii pana Kleksa”

Adaś w swoim pamiętniku opisuje wydarzenia od przybycia do Akademii, aż do wigilii Bożego Narodzenia. Właściwa akcja trwa od września, jednak bohater wspomina swoją wizytę w bajce o dziewczynce z zapałkami, którą odbył w czerwcu. W bajkach czas jest nieokreślony, jak stwierdza w jednej z nich pan Andersen: „Przecież to bajka. Wszystko tu jest zmyślone i nieprawdziwe.”, więc także czas tu nie istnieje. Podobnie opowieści Mateusza, choć rozgrywa się w czasach panowania królów w Europie, nie możemy powiązać z czasem historycznym.

Głównym miejscem akcji powieści Brzechwy jest trzypiętrowa Akademia pana Kl... więcej

* * *

Problematyka „Akademii pana Kleksa”

„Akademia pana Kleksa” to powieść, której głównymi czytelnikami jest młodzież, dlatego porusza kwestie atrakcyjne poznawczo dla tej grupy. Przede wszystkim wprowadza w magiczny świat baśni, w którym wszystko jest możliwe.

Przede wszystkim książka uczy, że ścisła wiedza, taka jak arytmetyka, ortografia, kaligrafia to nie wszystko. Ważne jest także pobudzenie dziecięcej wyobraźni, odwołanie do świata baśni i snów. Pozwala to uczniom być sobą. W szkole pana Kleksa nie ma stopni – największym wyróżnieniem jest otrzymanie jednego z piegów, zaś karą noszenie żółtego krawata w grochy. Chłopcy uczą się tam pop... więcej

* * *

Główne wątki „Akademii pana Kleksa”

Głównym wątkiem w powieści, który obserwujemy przez cały tok akcji jest nauka w Akademii dziwaka i uczonego – pana Ambrożego Kleksa. Przyjmuje on jedynie chłopców, których imię zaczyna się na literę „A”. W Akademii jest wszystko potrzebne do nauki i życia – to połączenie szkoły i internatu. Znajdują się tu sale lekcyjne, jest jadalnia i sypialnia. Chłopcy, mimo że nie uczą się tradycyjnych przedmiotów, muszą zachowywać dyscyplinę, a każdy z nich ma przydzielone obowiązki. Oprócz lekcji takich jak fleksografia czy przędzenie liter chłopcy odbywają wycieczki np. do fabryki dziur i dziurek. Idą wówczas czwórka... więcej

* * *

Życie chłopców w Akademii pana Kleksa

Pan Kleks przyjmował do swojej Akademii tylko tych chłopców, których imiona, zaczynały się na literę „A”, dlatego w Akademii było oprócz Adasia czterech Adamów, pięciu Aleksandrów, trzech Andrzejów, trzech Alfredów, sześciu Antonich, jeden Artur, jeden Albert i jeden Anastazy. Ogółem dwudziestu czterech uczniów. Pan Kleks miał na imię Ambroży, więc tylko Mateusz w całej Akademii nie zaczynał się na „A”.

Dzień chłopców zaczynał się codziennie punktualnie o piątej rano. Mateusz otwierał wówczas śluzy - niewielkie otwory w suficie, poumieszczane nad łóżkami chłopców, z których zaczynała się sączyć się zim... więcej

* * *

Akademia pana Kleksa - opis

Akademia mieściła się na samym końcu ulicy Czekoladowej i zajmowała duży trzypiętrowy gmach, zbudowany z kolorowych cegiełek. Na trzecim piętrze przechowywane były tajemnicze i nikomu nie znane sekrety pana Kleksa. Nikt nie miał prawa tam wchodzić. Nie prowadziły tam też żadne schody, a pan Kleks dostawał się tam przez komin. Na parterze mieściły się sale szkolne, w których odbywały się lekcje, na pierwszym piętrze znajdowały się sypialnie i wspólna jadalnia, a na drugim piętrze mieszkał w jednym pokoju pan Kleks z Mateuszem. W sypialni tej znajdowały się dwa łóżeczka, nie większe od pudełek od zapałek. W jednym spał Kl... więcej

* * *

Magiczne przedmioty w Akademii

Powiększająca pompka - z wyglądu przypominała zwykłą oliwiarkę, używaną do oliwienia maszyny do szycia. Gdy pan Kleks przykładał ją do jakiegokolwiek przedmiotu i naciskał jej denko, przedmiot ów zaczynał natychmiast rosnąć i powiększać się. Dzięki temu pan Kleks mógł w jednej chwili z niemowlęcia przeobrazić się w dorosłego człowieka, dzięki temu również na obiad dla całej Akademii wystarczał kawałek mięsa wielkości dłoni, gdyż po upieczeniu pan Kleks powiększał go za pomocą swej pompki do rozmiarów dużej pieczeni. Szczególna właściwość powiększającej pompki polegała jeszcze na tym, że powiększała ona przedmioty tylko wtedy, ... więcej

* * *

Akademia Pana Kleksa – bibliografia

1. „Akademia pana Brzechwy: wspomnienia o Janie Brzechwie”, pod red. Antoniego Marianowicza, Warszawa 1984.
2. Brzechwa Jan, „Akademia pana Kleksa”, Wrocław 1990.
3. Chruściel Danuta, „W szkole o »Akademii...« : projekt badawczy cyklu lekcji związanych z lekturą klasy IV »Akademia pana Kleksa«”, „Forum Humanistów” 2000, nr 4, s. 49-53
4. „Dymek z papierosa czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach”, pod red. Kazimierza Rudzkiego, Warszawa 1959.
5. Frycie Stanisław, „Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970”, t. 2, &... więcej

* * *





Tagi: